zondag 4 oktober 2020  -  17:45

10 Brandão Ramos Rilhas Davìd Vanhengel Giel 8
12 Craps Lars Hendrikx Joorn 10

Fortuna Lindehof Zutendaal

Afg. Agten Bart Berden Willem Afg.
T1 Vandormael Joery Vanvlierden Steven T1
Ch. Teppers Rob

Arnols Benjamin

Lommel

Sporthal De Soeverein

Sportveldenstraat 10, 3920 Lommel

Leerproces op lange termijn

"Waarin zat het verschil met de vorige wedstrijd?" was de vraag die men zich stelde bij FT JenS Lommel na het verlies tegen FL Zutendaal. Drie weken eerder was het nog 0-4 en pakte FT JenS de drie punten mee naar huis, maar moest nu toezien hoe Zutendaal met de overwinning ging lopen.

Na een korte analyse van de wedstrijd kwam men tot een merkbare vaststelling. Terwijl FT JenS de afgelopen seizoenen het steeds maar op de tegenaanval probeerde, is de ploeg aan een omschakeling bezig. Niet meer achteruit kruipen, maar in balbezit naar voren schuiven en kansen creëren. Dat gaat uiteraard niet zomaar, het zal de nodige tijd en doorzettingsvermogen kosten van een leerproces. Met als groot verschil dat nu de tegenstanders FT JenS opwachten en niet meer andersom, waardoor er logischerwijs al eens op een counter kan worden gelopen.

Het hielp dan ook niet als Zutendaal al in de openingsminuten met een lucky-goal de voorsprong in de schoot geworpen kreeg. Maar bij FT JenS was een duidelijk speelplan dat enkele malen bijna tot een goed einde zou worden gebracht. Pech in de afwerking en besluiteloosheid waren vooralsnog de boosdoeners om de verwachte doelpunten te scoren. Vastberadenheid en doorzettingsvermogen zorgde wel voor de gelijkmaker van Siebe Bertels, maar jammer genoeg sloeg Zutendaal voor de rust een serieuze kloof tot van drie doelpunten, 1-4.

Weggeefdoelpunten versus gemiste kansen

Een veel betere tweede helft vanwege de thuisploeg bracht geen ommekeer. Daarvoor morste FT JenS te veel met de opgelegde kansen en incasseerde te gemakkelijk een tegendoelpunt. Maar de positieve noot was wel dat FT JenS in balbezit tot aan het doel voetbalde. Verschillende keren werd de vrije man aan de tweede paal gevonden of kwam er ruimte op de flanken om een doelkans te creëren. Enig nadeel van gemiste kansen is dan dat er in de slotfase veel risico wordt genomen en de kans bestaat om op een dodelijke counter te lopen. Het overkwam de thuisploeg helaas tot tweemaal toe. De twee doelpunten vanwege Lars Craps waren te weinig om de score te doen kantelen. Zutendaal haalde het uiteindelijk met 3-6, FT JenS krijgt één week later een herkansing in de thuiswedstrijd tegen ZVK Meeuwen.

0 - 1 Maes Nicky 5
5 Bertels Siebe 1 - 1